Przygodówki, gry przygodowe, solucje, zrzuty ekranu, screenshots, recenzje
spacer Home spacer Home spacerspacerspacer Lista spacer Lista spacerspacerspacer Solucje spacer Solucje spacerspacerspacer Download spacer Download spacerspacerspacer Screeny spacer Screeny spacerspacerspacer Saves spacer Saves spacerspacerspacer Kontakt spacer Kontakt spacerspacerspacer facebook spacer facebook  
Amiga | Atari | Apple | DOS | Commodore | Macintosh | Playstation | Sega | ScummVM | Windows | Xbox
spacer spacer spacer spacer spacer spacer spacer spacer spacer
spacer
  strzałka Ostatnio dodane gry
spacer
Okładka z gry A Trip to Yugoslavia 2018-03-13
A Trip to Yugoslavia
Rok: 2017
spacer
Okładka z gry Indygo 2017-11-28
Indygo
Rok: 2017
spacer
Okładka z gry Inner Voices 2017-08-16
Inner Voices
Rok: 2017
spacer



Okładka z gry Bohemian Killing 2016-08-09
Bohemian Killing
Rok: 2016
spacer
Okładka z gry Demetrios: The Big Cynical Adventure 2016-06-06
Demetrios: The Big Cynical Adventure
Rok: 2016
spacer
Okładka z gry Jack Keane 2: The Fire Within 2016-05-24
Jack Keane 2: The Fire Within
Rok: 2012
spacer
Okładka z gry Samorost 3 2016-05-09
Samorost 3
Rok: 2016
spacer
Okładka z gry Ceville 2016-04-16
Ceville
Rok: 2009
spacer
Okładka z gry Heavens Hope 2016-03-12
Heavens Hope
Rok: 2016
spacer
Okładka z gry Deponia Doomsday 2016-03-08
Deponia Doomsday
Rok: 2016
spacer
Okładka z gry Anna's Quest 2016-03-04
Anna's Quest
Rok: 2015
spacer
Okładka z gry Paradise 2016-02-22
Paradise
Rok: 2006
spacer
Okładka z gry Agatha Christie - ABC Murders 2016-02-19
Agatha Christie - ABC Murders
Rok: 2016
spacer
Okładka z gry Sinking Island 2016-02-02
Sinking Island
Rok: 2007
spacer
Okładka z gry Dracula 4: The Shadow of the Dragon 2016-01-20
Dracula 4: The Shadow of the Dragon
Rok: 2013
spacer
Okładka z gry Undercover Missions: Operation Kursk K-141 2016-01-18
Undercover Missions: Operation Kursk K-141
Rok: 2015
spacer
Okładka z gry Dreamfall: Chapters 2015-12-16
Dreamfall: Chapters
Rok: 2014
spacer
Okładka z gry The Perils of Man 2015-12-13
The Perils of Man
Rok: 2015
spacer
Okładka z gry Dracula: The Resurrection 2015-11-30
Dracula: The Resurrection
Rok: 2000
spacer
Okładka z gry Gold and Glory: The Road to El Dorado 2015-11-27
Gold and Glory: The Road to El Dorado
Rok: 2000
spacer
Okładka z gry Stupid Invaders 2015-11-25
Stupid Invaders
Rok: 2001
spacer
Okładka z gry Broken Sword 2,5: The Return of the Templars 2015-11-18
Broken Sword 2,5: The Return of the Templars
Rok: 2008
spacer
Okładka z gry J.U.L.I.A.: Among the Stars 2015-11-16
J.U.L.I.A.: Among the Stars
Rok: 2014
spacer
Okładka z gry Life is Strange 2015-11-13
Life is Strange
Rok: 2015
spacer
Okładka z gry Keepsake 2015-10-30
Keepsake
Rok: 2005
spacer
Okładka z gry Jack Keane 2015-10-21
Jack Keane
Rok: 2007
spacer
Okładka z gry Dracula 2: The Last Sanctuary 2015-10-21
Dracula 2: The Last Sanctuary
Rok: 2001
spacer
Okładka z gry Lost Horizon 2 2015-10-08
Lost Horizon 2
Rok: 2015
spacer
Okładka z gry Armikrog 2015-10-02
Armikrog
Rok: 2015
spacer
Okładka z gry Alpha Polaris 2015-09-28
Alpha Polaris
Rok: 2011
spacer
spacer

ZERO SKILL: For everyone who likes easy video gaming!
spacer
spacer
spacer
spacer
spacer
  domek Recenzja (opis) gry
spacer
Logo gry Penumbra: Overture

Penumbra: Overture

Tytuł polski:

Penumbra: Przebudzenie

- unikaj przeciwników, kryjąc się za różnymi przedmiotami lub uciekając w razie potrzeby
- klikając PPM przechodzisz w tryb przyglądania się, można znaleźć mnóstwo przydatnych informacji

„Nie umarło, co zasnęło przed wiekami…” – to cytat słynnego powieściopisarza H. P. Lovecrafta zawarty na okładce kompletnej antologii Penumbry. Chciałbym zaprezentować kolejny tytuł czerpiący garściami z talentu pisarskiego mistrza grozy. Na początek Penumbra: Overture (w przekładzie na Polski: Przebudzenie). Gra ujrzała światło dzienne w 2007 roku za sprawą szwedzkiego studia Frictional Games. Twórcy nie mieli w planach wydawanie gier, jednak po sukcesie ich autorskiego silnika Penumbra, postanowili, że zrobią z tego pełnoprawny produkt. Jak im się to udało? Zaraz się przekonacie. Szwedzi specjalizują się tylko w horrorach, poza wydaniem trzech części Penumbry, uraczyli nas również jedną grą z serii Amnesia (druga ma wyjść jeszcze w 2013 roku), która klimatem jest bardzo zbliżona do recenzowanego przeze mnie „Przebudzenia”, jak i kolejnych części.



Na początek warstwa fabularna. Główny bohater – Philip (nawiązanie do Lovecrafta) z wykształcenia fizyk, po śmierci matki żyje z dnia na dzień w nieustannej pustce. Nie było by w tym nic dziwnego, gdyby nie nadejście listu od ojca – również zmarłego. Philip, w którym zrodziły się wątpliwości i pytania po przeczytaniu słów ojca, kieruje się zawartymi wskazówkami, które doprowadzają go do najodleglejszych zakątków świata, na Grenlandie. Po czasie dowie się, że nie chodzi tylko o znalezienie ojca, ale o coś co może zakłócić równowagę na świecie… Bohater zacznie walczyć nie tylko z przeciwnościami losu, ale również z własną psychiką i osobowością.



Cytat na wstępie mojej recenzji to nie jedyne połączenie gry z literackim kunsztem Lovecrafta. Na początku gry czytamy kolejny z jego liryk. W sumie bardzo wiele elementów różnych powieści „samotnika Providence” przewija się przez całą historię Philipa. To taka swoista mieszanka i przekrój całej bibliografii pisarza.



Zaczynamy historię od dotarciu do portu, gdzie w pomieszczeniu wita nas samouczek. Pierwsze wrażenie jest dziwne. No dobrze – wiemy już, że nie mamy do czynienia z klasycznym Point & Clickiem, po drugie klawiszologia nie należy do najprostszych jeśli chodzi o opanowanie. Nie tylko klawisze WSAD, ale i dużo innych klawiszy przyjdzie nam używać łącznie z funkcyjnymi. Polecam samemu wszystko na spokojnie i według własnych potrzeb sobie skonfigurować w opcjach, gdyż w przeciwnym wypadku nie raz trafi nas szlag przy elementach zręcznościowych i typowych czasówkach, których w grze niestety nie jest mało. Tytuł możemy więc zaliczyć do gier przygodowych z elementami survival horroru z pierwszej osoby. Kolejna rzecz na jaką zwrócimy uwagę to interaktywność z otoczeniem – niesamowite jest, jaką swobodę twórcy gry dali graczowi, jeśli chodzi o możliwości kontaktu z przedmiotami i otoczeniem. Możemy swobodnie stłuc szkło, rzucając nim mocniej np. o ścianę a w przypadku lekkiego uderzenia po prostu tylko upadnie na podłogę. Podobnie możemy przenosić różne rzeczy do różnych pomieszczeń, układać je jedne na drugich, otwierać pod różnym kątem drzwi, przenosić meble by zasłonić przejście. Możliwości są praktycznie nieograniczone i umiejętne korzystanie nich pozwoli nam niejednokrotnie przeżyć. Tak jest przeżyć, gdyż w grze bardzo często zobaczymy napis mówiący o zejściu z tego świata głównego bohatera. Przyczyniają się do tego pieski, pająki i wielka glista. Z nimi nie ma walki na wyższych poziomach trudności, po prostu należy ich unikać jak ognia. Twórcy w tym celu zaaplikowali możliwość kucnięcia i skradania się Philipa – obraz zmienia kolor na ciemnoniebieski i nasz bohater ma wyczulone zmysły na niebezpieczeństwo, jednak nie może patrzyć prosto na wrogów, gdyż powoduje to stres i nerwowe odruchy, po których nie ma opcji by nas nie zauważono. A wtedy pozostaje ucieczka i jak najszybsze ukrycie się. Na najwyższym poziomie trudności ważne jest również unikanie różnych dźwięków, rzucania przedmiotów – zmysł słuchu psów jest niezwykle wyczulony na drobne hałasy. Nie spotkamy na szczęście hordów przeciwników. Super, że postawiono na unikanie a nie na wyżynkę wrogów. Wspomniałem o elementach zręcznościowych. Pająki w wąskich tunelach i wielka glista dostarczają nam takiej rozrywki, która masakrycznie irytuje. Nie dość, że czasu jest mało by im zwiać, to jeszcze przeszkody rozstawione po drodze powodują, że powtarza się te etapy po kilka razy a na najwyższym poziomie po kilkanaście. W przypadku zapędzenia się w ślepy zaułek po prostu już tylko czeka się na śmierć. Dobrze, że nie ma ich zbyt dużo. Natomiast zagadki logiczne w połączeniu z fizyką są wyśmienite, układanie skrzyń itp. dostarczają nie lada frajdy z racji pierwszej osoby, swobody w ruchach i możliwością manewrowania przedmiotami w 360 stopniach.



W grze nie spotkamy zbyt wiele postaci. Jedną z takich jest Redd, który będzie nas prowadził przez dłuższą część gry aż do tragicznego (jego) finału. Wraz ze znalezieniem kolejnych notatek, rozjaśni się nam w co tak naprawdę się wpakowaliśmy i co się dzieję w tych podziemiach Grenlandii. Natomiast rozjaśniać lokację będzie ciężko z racji wszędobylskiego panującego mroku. Z pomocą przychodzi nam pałeczka świetlna z nieograniczoną możliwością emitowania światła – jednak działająca na bardzo krótki zasięg, ale zawsze to lepsze niż nic. Zdobędziemy również latarkę, w której będziemy zmieniać baterię, niestety w bardzo szybkim tempie. Świeci ona światłem silnym, jednak nie widzimy co dzieję się poza kątem obejmującym skupienie wiązki światła. Ja osobiście rzadko korzystałem z latarki. Jak w typowym survivalu będziemy mieli do dyspozycji apteczkę do leczenia ran. Znajdziemy również mięso dla odwrócenia uwagi naszych czworonogów i inne przedmioty jak kilofy itp.



Grafika nie należy do najbardziej szczegółowych, lokacje są uproszczone, zrobione w technologii 3D, panujący półmrok tuszuje po części ich niedoskonałości i ograniczenia. Zdarzają się pomieszczenia piękne wykonane, ale można je zliczyć na palcach jednej dłoni. Doskonale za to wypada oświetlenie ciemnych pomieszczeń przez naszą pałeczkę czy latarkę. Powoduje to ciarki na plecach, czy coś nie wyskoczy z rogu nagle na widok światła.



Klimat – co tu dużo pisać, to najmocniejsza strona Penumbry, kapitalnie zgrany z muzyką doprowadza do realnego strachu, gdzie każdy ruch postaci w ciemnych korytarzach staramy się przemyśleć, by nie był to ruch ostatni. Gra obsługuje OpenAL – polecam wypróbować na zestawie 5.1 – można dostać palpitacji serca będąc samemu w domu, w nocy, bez źródła światła. Gra zbyt krwawa nie jest, bardziej postawiono na atmosferę zagrożenia i strachu niż na rozlewie krwi. Bardzo dobrze, gdyż nie ma nic lepszego w dobrym horrorze jak potęgująca atmosfera zagrożenia a nie jatka z flakami.



Rozpisałem się :) A muszę zostawić coś dla Czarnej Plagi :) Na podsumowanie napiszę, że mimo, że fanem survivali nie jestem to z przyjemnością ukończyłem Penumbrę Przebudzenie. Brakowało mi takiej klimatycznej gry z niesamowitą historią i niejasnym zakończeniem, która tylko zachęca by się w nią wgłębiać i analizować. Warto przejść grę powoli, dokładnie wychwytując wszystkie smaczki, wątki z fabuły, przemyśleć pewne wydarzenia – będzie to pomocne przy kontynuacji, którą już niedługo opiszę. W dwóch słowach: rewelacyjna gra!

Plusy:

- niepokojąca atmosfera
- niepowtarzalny klimat
- skradanie i ukrywanie przed wrogami – ostrość zmysłów
- brak nadmiernej przemocy
- ścieżka dźwiękowa
- interaktywność z otoczeniem
- zagadki logiczne
- elementy zaskoczenia
- autosave
- zakończenie

Minusy:

- skomplikowane sterowanie
- wkurzające elementy zręcznościowe
- mało szczegółowa grafika

Moja ocena: 9/10

Autor recenzji: Koniarek

Pobierz grę
lub demo

spacer
spacer
spacer
  domek Inne z tej serii
spacer

Zobacz również:

Okładka z gry Penumbra: Overture

 Penumbra: Overture

Producent: Frictional Games

Rok produkcji: 2007

Okładka z gry Penumbra: Black Plague

 Penumbra: Black Plague

Producent: Frictional Games

Rok produkcji: 2008

Okładka z gry Penumbra: Requiem

 Penumbra: Requiem

Producent: Frictional Games

Rok produkcji: 2008

spacer
spacer
spacer
  domek Penumbra: Overture
spacer

Komentarze do gry:

brak komentarzy...




Dodaj własny komentarz:

Twój podpis (imię lub pseudonim):

 

Treść komentarza do gry:


Wpisz poniżej jakie miasto jest stolicą Polski?:

 
spacer
spacer
spacer
  info Informacje o grze
spacer
Okładka z gry Penumbra: Overture

Tytuł:
Penumbra: Overture

Producent:
Frictional Games

Wydawca:
Lexicon Entertainment

Wydawca PL:
CD Projekt

Rok:
2007

Platformy:
Windows, Macintosh, Linux

Wersja językowa:

Wymagania:
CPU: Pentium III 1 GHz,
RAM: 512 MB,
VGA: 32 MB (GeForce 3 Ti200 lub lepsza),
HDD: 800 MB

spacer

Strona producenta:
kuleczka Przejdź do strony

spacer

Teksty:

kuleczka Recenzja gry

kuleczka Save (zapisy) gry
Wersja polska (Antologia).

kuleczka DOWNLOAD (pobierz)

spacer


Zrzuty ekranu:

Screenshot, zrzut ekranu z gry Penumbra: Overture

Screenshot, zrzut ekranu z gry Penumbra: Overture

Screenshot, zrzut ekranu z gry Penumbra: Overture

Zobacz wszystkie zrzuty ekranu z gry

spacer
spacer
  info Artykuły

Jak robić screenshot z gry? Część I - OKNO
Masz problem z wykonaniem zdjęcia ekranu i wrzuceniem go np. na forum? Przeczytaj poradnik. »

Jak robić screenshot z gry? Część II - FULL SCREEN
Zrzuty ekranu z gier uruchamianych na pełnym ekranie. »

Jak robić screenshot z gry? Część III - OBRÓBKA
Ostatnia część artykułu o zrzutach ekranu. Obróbka, zmniejszenie wielkości, zmiana formatu. »

spacer
spacer
spacer
  info Przydatne strony

ZERO SKILL: For everyone who likes easy video gaming! Vote for EASINESS of video games.
[idź do strony]


Relaksująca gra mozaikowo-pixelowa.
[idź do strony]

Steam
System do zakupu elektronicznych wersji gier. Można tanio kupić wersje gier bez pudełek szukając okazji np. na Allegro. [idź do strony]

GOG
Serwis do zakupu elektronicznych wersji starszych gier. Przystępne ceny, duży wybór przygodówek. [idź do strony]

Zaprzyjaźnione strony
spacer
spacer
  info Ostatnie komentarze

user, gość, użytkownik Mariia
Life is Strange
Witam wszystkie miłośniczki makijażu! Chcę podzielić się moim znaleziskiem, a mianowicie sklepem pla... »

user, gość, użytkownik dsad
Ceville
[url=https://robota.ua/]asd[/url] asd [asd](https://robota.ua/) https://robota.ua/... »

user, gość, użytkownik mads943
UFOs
[URL="https://vagar.pl/wagi-hakowe/"]https://vagar.pl/wagi-hakowe/[/URL]... »

user, gość, użytkownik mads943
UFOs
https://vagar.pl/wagi-hakowe/... »

user, gość, użytkownik mads943
UFOs
Cześć wszystkim, sklep internetowy Vagar zapewnił kompleksową ofertę gdzie kupic wage elektroniczna ... »

user, gość, użytkownik rosyjski debil
A Trip to Yugoslavia
ta jest dobra gra :-)... »

user, gość, użytkownik Fajna gierka:)
UFOs
To była pierwsza gra w którą zagrałam z moim bratem na naszym nowiutkim komputerze...:)Przepiękne,ma... »

user, gość, użytkownik wolf666
Syberia
nie ma potrzeby tam iść...... »

user, gość, użytkownik Remy
Gemini Rue
Adam z 2014 roku, zastanów się co Ty w ogóle chłopie piszesz! ... »

user, gość, użytkownik 2020 gra
UFOs
Czy istnieje możliwość pobrania pełnej wersji tej gry z tej strony?... »

spacer
spacer
  strzałka SZUKAJ
spacer
Wpisz nazwę gry lub część wyrazu np. Sybe
spacer
spacer
  strzałka Emulatory

Emulator ScummVM
Emulator starszych gier przygodowych dostępny pod różne platformy... [czytaj]

Emulator DOSBox
Emulator systemu operacyjnego DOS dostępny pod różne platformy... [czytaj]

Emulator Microsoft Virtual PC
Emulator komputera PC, na którym zainstalować można inny system.... [czytaj]

Emulator Amigi WINUAE
Emulator komputera Amiga, na który również powstało sporo przygodówek.... [czytaj]
spacer
spacer
  strzłka Losowe ekrany
spacer
Screenshot, zrzut ekranu z gry Ween: The Prophecy Ween: The Prophecy
spacer
Screenshot, zrzut ekranu z gry Sfinx Sfinx
spacer
Screenshot, zrzut ekranu z gry Tormentum: Dark Sorrow Tormentum: Dark Sorrow
spacer
Screenshot, zrzut ekranu z gry Simon the Sorcerer Simon the Sorcerer
spacer
Screenshot, zrzut ekranu z gry Sherlock Holmes: The Silver Earring Sherlock Holmes: The Silver Earring
spacer
Screenshot, zrzut ekranu z gry Simon the Sorcerer Simon the Sorcerer
spacer
Screenshot, zrzut ekranu z gry Darkness Within: In Pursuit of Loath Nolder Darkness Within: In Pursuit of Loath Nolder
spacer
Screenshot, zrzut ekranu z gry Oxenfree Oxenfree
spacer
Screenshot, zrzut ekranu z gry Sinking Island Sinking Island
spacer
Screenshot, zrzut ekranu z gry The Walking Dead: Season One The Walking Dead: Season One
spacer
Screenshot, zrzut ekranu z gry The Walking Dead: 400 Days The Walking Dead: 400 Days
spacer
Screenshot, zrzut ekranu z gry Nostradamus: The Last Prophecy Nostradamus: The Last Prophecy
spacer
Screenshot, zrzut ekranu z gry The Inner World The Inner World
spacer
Screenshot, zrzut ekranu z gry Anna's Quest Anna's Quest
spacer
Screenshot, zrzut ekranu z gry Black Mirror III Black Mirror III
spacer
spacer spacer
spacer
spacer spacer spacer spacer spacer spacer spacer spacer spacer
spacer spacer spacer
spacer spacer spacer
spacer
Notka prawna: Dane o grach oraz zrzuty ekranu pochodzą z opisywanych gier komputerowych, wszystkie teksty jak: solucje, opisy, recenzje są własnością autorów strony i nie mogą być kopiowane ani rozpowszechniane w żadnej formie.
spacer
spacer spacer spacer
spacer spacer spacer
spacer spacer spacer